... i ani słowa więcej!

       Jako miłośniczka podróży, spontanicznych wycieczek i języków obcych chętnie wybieram się do krajów, gdzie mogę używać języków, których się uczę lub których jestem ciekawa, licząc też na krótki wypoczynek od rosyjskiego i ukraińskiego (uwierzcie mi, że jest to trudne, bo w niektórych miejscach Europy częściej usłyszymy rosyjski niż angielski). Nie znając języka ludzi, w otoczeniu których się znajdujemy, możemy liczyć na wpadki, zabawne sytuacje, rezygnację, obawę czyli tak naprawdę wszystkie uczucia, nazwy których znajdziecie w słowniku. I przyznam, że wspomnienia z wakacji pozostaną w pamięci na baaaaaaardzo długo;) Jednak, o ile początki w porozumiewaniu się są zabawne i czasami enigmatyczne, przy tym okazuje się, że gimnastyka rak jest jednak niezbędna, o tyle po paru dniach odczuwamy zmęczenie, bo oni (gospodarze) mówią po swojemu, a my (goście) bardzo chcemy ich zrozumieć i zachować swoją godność, uważając, aby nikogo nie urazić i być grzecznym. Codziennie wieczorami rozmyślałam jak trudno jest osobie dorosłej "wkręcić się" do obcojęzycznej kultury nie znając języka. Już raz "wkręciłam się" do obcej kultury i obcego kraju, dziś wciąż tu jestem, ale przyznam, że było to dość bolesne przeżycie.

Po powrocie z urlopu okazało się, że czeka mnie nowe wyzwanie, uczyć Ukraińców mówiących po ukraińsku i po rosyjsku polskiego. Już na pierwszych zajęciach widzę pogodne twarze i rozumiem, że oni nic nie rozumieją, bo wszyscy dookoła myślą, że przecież to nasz wschodni sąsiad i musi nas rozumieć. A ja rozumiem dlaczego tyle błędów popełniają, tyle gaf, bo ja też w obcym kraju nie byłam w stanie przebrnąć przez barierę językową, kulturę i zwyczaje gospodarzy i zaczynałam żyć po swojemu, bo inaczej nie potrafię. 



Dlatego swoich kursantów i czytelników proszę, aby przed wydanie osądu o obcokrajowcach, niech powstrzymają swój język i myśli na chwilkę i zastanowią się jak sami postąpiliby kiedy wszystko dookoła jest nowe, obce, nieznane. 

Edukacja i nauka języków obcych rozwiązuje problemy społeczne! Uczcie się, bo życie wtedy zyskuje na jakości;)))

PS. Chciałam odpocząć od rosyjskiego, a i tak język "latał jak łopata" po rosyjsku, bo gospodarze nie mówili po angielsku ;)

MINI SŁOWNICZEK UCZUĆ

1. wesoły - весёлый
2. szczęśliwy - счастливый
3. zadowolony - довольный
4. smutny - грустный, печальный
5. troskliwy - заботливый
6. przestraszony - испуганный
7. sympatyczny - симпатичный
8. roztargniony - рассеянный
9. zły - злой, плохой
10. zmęczony - усталыйб утомленный


Zapraszam na nowy rok szkolny 2016/17

Rosyjski, ukraiński i polski na każdym poziomie, w grupie, indywidualnie, online, skype

Ela Walendowska
lektor, tłumacz

Moscow Club
Centrum Języka Rosyjskiego i Ukraińskiego
ul. Barona 30

www.moscowclub.pl

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Kaligrafia po rosyjsku czyli jak poprawnie pisać.

Rosyjski alfabet samodzielnie

System edukacji w Polsce, Rosji i Ukrainie