"Nie ma pracy dla znających język rosyjski"

Jak zwykle troszkę sprowokuję do refleksji i dyskusji, ale nie zgadzam się z wciąż powtarzającą się opinią, którą powiela się w necie.

Praca jest dla każdego, kto chce pracować i chce się rozwijać!

Niedawno jedna z naszych Internautek, z którą miałam okazję zamienić troszkę więcej słów napisała, że nie ma pracy dla rusycystów w szkole, firmach, że wszystko po znajomości i ogólnie, że jest do bani.... Kiedy spojrzałam na jej CV, zobaczyłam coś co wyjaśniło powód jej bezrobocia i ogólnego niezadowolenia. Od jakiegoś czasu aktywnie wspieram i pomagam obcokrajowcom ze Wschodu w poszukiwaniu pracy i ją znajdujemy bez trudu. Zaczynamy od tworzenia profesjonalnego CV, prezentacji i ogólnego przygotowania do rozmowy kwalifikacyjnej.

Sama również jestem (mikro)pracodawcą, współpracuję również z pracodawcami, firmami i znam ich problemy ze znalezieniem odpowiedniego pracownika, przy każdym spotkaniu zaznaczamy i podkreślamy istotę kilku rzeczy:

1) CV - musi być profesjonalnie napisane - czasami dostaję jakieś bazgroły, byle jak i byle co napisane - dla mnie (potencjalnego pracodawcy) jest to informacja, że osoba nie podchodzi poważnie i nie szanuje mojego czasu wysyłając mi tylko maila (bez CV) typu "szukam pracy, ukończyłam filologię rosyjską", albo "jestem tłumaczem i chętnie podejmę współpracę" - Litości!!;

2) Pierwsze spotkanie i wrażenie - nie zaprasza się kandydata na pogaduszki przy kawce, pracodawca chce widzieć osobę poważną, odpowiedzialną, komunikatywną i radzącą sobie w sytuacjach stresowych. Odpowiednie przygotowanie merytoryczne oraz wygląd zewnętrzny na pewno pomoże w podjęciu decyzji. Szukając pierwszej pracy jeszcze na studiach, dostałam ją w firmie włoskiej, mimo, że słowa nie umiałam i nie umiem po włosku, ale tak oczarowałam pracodawcę, że mnie przyjął do sekretariatu, bo widział we mnie osobę zdecydowaną, kreatywną i radzącą sobie ze stresem.

3) (Samo)doskonalenie - nie musisz kończyć kursów za tysiące złotych, wystarczy udowodnić, że znasz się na czymś, potrafisz, pasjonujesz się albo, że chętnie poznasz i chętnie nauczysz się. Pokaż pracodawcy, że jesteś osobą ciekawą, kreatywną i chętnie podejmujesz nowe wyzwania. Nikt nie lubi niezdecydowanych, chaotycznych i niepoukładanych osobowości, bo praca z takimi ludźmi jest nieefektywna i męcząca. Znowu podam własny przykład. Zaraz po studiach uparłam się, że muszę pracować z językiem rosyjskim, bo tylko wtedy będę mogła się rozwijać i nie zapominać języka. Na rozmowy kwalifikacyjne do jednego pracodawcy jeździłam kilka razy po 50 km w jedną stronę, aby rozmawiać, przekonywać i negocjować. Udało mi się go przekonać mimo, że nie miałam doświadczenia i bladego pojęcia, ale przekonałam go, że nauczę się, poznam rynek, współpracownicy pomogą, i, voila, tak zostałam specjalistą ds eksportu. Jasne, że się stresowałam, ale ciekawość i dążenie do celu było silniejsze od strachu.

4) Wiedza merytoryczna - teoria to podstawa każdego zawodu, praktyka to start do poznania zawodu, a doświadczenie to bogata wiedza teoretyczna i praktyczna i intuicja. Jeżeli skończyłeś/łaś filologię lub kurs języka rosyjskiego parę lat temu i od tamtego momentu nie używasz języka, to nawet dyplom filologa nie zagwarantuje ci dobrej pracy z danym językiem. Język ewoluuje, zmienia się, jeżeli nie chcesz się ośmieszyć musisz doskonalić język. Tu chętnie pochwalę podejście niektórych naszych kursantów, którzy mimo, że skończyli filologię, to od 5-6 lat przychodzą do nas na "pogadanki", konwersacje, aby nie zapomnieć języka, bo nie ma większego wstydu niż ukończyć filologię i nie umieć posługiwać się językiem obcym.

Ciągłe gderanie, że nie ma pracy dla rusycystów to wymówka dla leniwych, którzy czekają na cud. 
Pamiętajcie ukończenie dziś samej filologii  nie wystarczy, rynek pracy szuka osób doświadczonych, ludzi ciekawych i ambitnych, posiadających konkretną wiedzę. Dziś nawet angliści mają problem pracować tylko z językiem angielskim, często inwestują w dodatkowy język i szkolenia, aby być bardziej konkurencyjnym. Język to tylko jedna z umiejętności, którą każdy szukający zatrudnienia musi mieć.

Jeżeli chcesz pracować tylko z językiem rosyjskim zapisz się na studia doktoranckie i zostań nauczycielem akademickim,, albo zdaj egzamin na tłumacza przysięgłego i całymi dniami będziesz tłumaczyć teksty.

Ale zanim zaczniesz pisać i skarżyć się, że nie ma pracy, zadaj sobie pytanie: Jakiej pracy szukam? Gdzie szukam? I dlaczego chcę to robić?

Dlatego - do roboty i nie pisać, że nie ma pracy!

PS. Nasi klienci firmowi często pytają nas o możliwość podesłania kandydata z dobrą znajomością rosyjskiego, ale i my robimy wewnętrzną rekrutację i wybieramy najlepszych z odpowiednimi kwalifikacjami. I wiecie co? Pracodawcy zaczynają częściej zatrudniać pracowników ze Wschodu, bo Polacy ponoć strasznie kapryszą, są nieodpowiedzialni i roszczeniowi, i wcale nie chodzi im o zatrudnienie tańszego pracownika!.

EW

Moscow Club
Centrum Języka Rosyjskiego i Ukraińskiego
ul. Barona 30, Tychy
ul. Mickiewicza 29, Katowice

www.moscowclub.pl
609-768-818

Kursy języka rosyjskiego na każdym poziomie zaawansowania
Szkolenia coachingowe, Treningi pamięci, Idealny lektor języka obcego

Komentarze

  1. Właśnie dlatego nie ma pracy dla rusycystów, bo dostają ją osoby z Ukrainy, których jest teraz u nas masa. Niestety przekonałem się na własnej skórze.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Kaligrafia po rosyjsku czyli jak poprawnie pisać.

Rosyjski alfabet samodzielnie

System edukacji w Polsce, Rosji i Ukrainie