Nauka online - plusy i minusy

     Kursami online zajmowałam się już kilka lat wcześniej, jako studentka e-learningu i jako twórca takich szkoleń. Zapisałam się na specjalne szkolenia, bo wydawało mi się to przyszłościowe, choć mało kto był zainteresowany, a moja grupa testowa - owszem zrobiła ćwiczenia, ale i tak wolała zajęcia w realu. Szkolenia online, w których uczestniczyłam były różne i faktycznie po kilku takich szkoleniach sama miałam dość - dlaczego? większość zawierała przepisaną treść z książki i przycisk [dalej]. Jednak czego się spodziewać po takich kursach i testach przecież to tylko platforma.

     Nadszedł czas wielkiej próby i czas przetrwania w okresie epidemii na miarę XXIw. Nikt nie spodziewał się, że edukacja zostanie rzucona w otchłań technologii. Nauczyciele przechodzą (lub nie) przyśpieszone kursy wykorzystania możliwości Internetu, programów komputerowych i platform. Jako rodzic widzę jak bardzo nauczyciele w szkołach państwowych są pozostawienie sami sobie, bez pomysłu, bez sprzętów, bez wiedzy informatycznej, a dzieciaki z drugiej strony w tym samym miejscu. Nagle trzeba opanować podstawy komputera, zapoznać się z programami i ich obsługą, mieć dostęp do Internetu, a z tym u nas jest różnie.

   Jako elastyczny i wciąż poszukujący lektor, szukam ciekawych rozwiązań - ciekawych i prostych w użyciu. Ciekawe zależą od mojej wyobraźni, a proste od dostawcy programu. Wybrałam kilka najciekawszych dla zrozpaczonych, ale wciąż ambitnych nauczycieli.

QUIZLET - aplikacja do tworzenia fiszek ze słowami, obrazkami, ale wykorzystuję do wielu innych zadań (np. do historii, biologii, tworzę dziecku słownik pojęć, daty). Warto zainwestować w pełną wersję ok 160 zł, daje dużo możliwości, można tworzyć zestawy z obrazkami, tworzyć klasy czy foldery.

MY QUIZZES - aplikacja do tworzenia dla dzieci i nie tylko szybkiej zabawy z nauką, słówkami itp. Bezpłatna. Grę można tworzyć zarówno na komputerze, jak i w aplikacji na telefonie. Trzeba się najpierw samemu troszkę pobawić, aby móc przetestować możliwości. Ja używam jako szybki teścik na początku lub na końcu lekcji ;)

CLICK MEETING - platforma do webinarów. To tu właśnie przeprowadzałam swoje kursy online. Zainwestowałam ok 60 zł, ale kursanci byli zadowoleni, albo i nie, ale nie przyznali się ;) Wystarczy jeden klik i już mają nauczyciela na oku.

GOOGLE - to nie tylko wyszukiwarka, to potężne narzędzie do pracy, wystarczy się rozejrzeć i znaleźć można coś dla siebie. Google Duo, Google  Classroom, Apps dodatki - niekończąca się lista możliwości, szukajcie i poznawajcie.

GENERATOR KRZYŻÓWEK ONLINE - minusem takich krzyżówek jest to, że najlepiej rozwiązuje się je w formie wydrukowanej.

PRINTOTEKA - to jedna z ulubionych moich stron, w której mogę kreować gry, fiszki itp. Kreator najlepiej sprawdza się oczywiście w wersji płatnej.

QR CODE - jeżeli chcę aby słuchacze szybko obejrzeli lub posłuchali jakiegoś nagrania dodaję im qr code, który szybko przenosi ich np. na youtube. Dobrze sprawdza się w formie drukowanej. Na święta robię małe wizytówki z szybkim dostępem do filmów lub piosenek.

FREEPIK - to strona z ogromną ilością grafik - płatnych i bezpłatnych. Można tworzyć ciekawe materiały edukacyjne.

CANVA - miejsce, w którym można stworzyć oryginalne posty na FB, Insta, ale również przygotować niespotykane materiały do nauki, infografiki itp.

GENERATORY - pod tym hasłem szukajcie wszelkiego rodzaju generatorów np. do ćwiczenia pisma ręcznego, generatory dyplomów, gier planszowych, kostek itp.

QUIZME - platforma, w której stworzysz każdy test.

"Tylko własna wyobraźnia może cię ograniczać"


Po dwóch tygodniach kwarantannowych szkoleń mogę wyciągnąć już pierwsze wnioski szkoleń online live:


     Szczerze przyznam, że plusy trochę naciągane, minusów widzę znacznie więcej, szczególnie w czasie kiedy wszyscy i jednocześnie muszą korzystać z Internetu i tych samych platform. Mimo, że nie jestem początkującym użytkownikiem komputera, internetu i mimo, że inwestowałam w lepszy i wydajniejszy sprzęt, który daje mi ogromne możliwości w przygotowywaniu materiałów i wysyłaniu zadań specjalnych, tworzonych w aplikacjach - pokonał mnie Internet, moi słuchacze, którzy nie ogarniali sprzętu, bo nie musieli, w pracy mają informatyków. Czuję niemoc i poważną stratę czasu, którą poświęcałam na przygotowywaniu, urozmaicaniu ćwiczeń, bo cóż z tego, że ja mam wiedzę i super sprzęt, kiedy po drugiej stronie ktoś ma problem, aby połączyć się, kliknąć ikonkę, włączyć dźwięk, albo wyłączyć kiedy odbiera telefon, takich historii nauczyciele mają już na pęczki. A po skończonym szkoleniu część osób z grymasem na twarzy kończy lekcję, bo jednak woli w realu, bo ktoś coś niedosłyszał, nie doklikał i nie rozwiązał itp ;(

Każde szkolenie online zaczynam od zapoznania z platformą, materiałem i organizacją - tak zawsze należy robić z szacunku do słuchacza! Dobra organizacja jest podstawą.

     Cały ten chaos jednak nie pójdzie na marne. Ludzie być może przekonają się, że Internet to nie tylko Facebook do hejtowania i poprawiania swojego ego, ale możliwość tworzenia ciekawych i praktycznych rzeczy. Zarówno dorośli (rodzice, nauczyciele, wykładowcy) jak i dzieci (studenci, słuchacze) przejdą ekspresowy kurs informatyki, bo w szkołach informatyka jest tylko w teorii i dla teorii :(  

Zachęcam nauczycieli do poszukiwania rozwiązań, tworzenia własnej bazy z materiałami, testami i quizami, nie tylko te drukowane, bo drukowane w okresie epidemii stają się elementem muzealnym.

Głowa do góry! Nie ma lekko, ale damy radę! Trzymam kciuki!




Miłego dnia
Elżbieta Cech-Walendowska

Moscow Club
Centrum Języka Rosyjskiego i Ukraińskiego
ul. Barona 30
43-100 Tychy


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kaligrafia po rosyjsku czyli jak poprawnie pisać.

Rosyjski alfabet samodzielnie

System edukacji w Polsce, Rosji i Ukrainie